مزیت استفاده از اینورتر در سیستم های تهویه مطبوع

علاوه بر بررسی مزایای استفاده اینورتر در فن کویل و هواساز، باید بگوییم اگر شما در حال تحقیق برای خرید یا بهینه سازی یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی تولید کننده سرمایش و گرمایش مانند چیلر و بویلر، روف تاپ پکیج و … هستید و یا دستگاه های توزیع کننده سرمایش و گرمایش مانند هواساز، ایرواشر، فن کویل و … هستید، باید با جدیدترین تکنولوژی های مفید به کار رفته در این زمینه آشنا باشید.

هدف اصلی سیستم های تهویه مطبوع بررسی و کنترل کیفیت هوای مکان های مختلف در هر شرایطی است. دلیل استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوشمند به حداقل رساندن مصرف انرژی و همچنین مطلوب نگه داشتن هوای ساختمان است.

در گذشته مدیریت سیستم های تهویه مطبوع به طور سنتی بود، یعنی از روش ON و  OFFاستفاده می شد و به طور دستی توسط افراد انجام می شد. در این حالت موتور یا با حداکثر ظرفیت کار می کرد یا اصلاً کار نمی کرد. این چرخه چندین بار اتفاق می افتاد و باعث استهلاک الکتروموتور و دستگاه می شد. امروزه با استفاده از تکنولوژی اینورتر با تغییر دور موتور از صفر تا دور نامی از خاموش و روشن شدن موتور جلوگیری می شود و موتور پیوسته با دور مشخص کار می کند و باعث می شود هوا همیشه مطبوع بماند و الکتروموتور مستهلک نشود. همچنین میزان صدای تولید شده بسیار کمتر می شود.

نصب اینورتر در سیستم تهویه مطبوع چگونه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه جاری می شود؟

 

زمانی که یک موتور دور متغیر در حالت کار با نصف توان است، به اندازه یک موتور دورثابت که با تمام توان در حال کار است، انرژی مصرف می کند. بنابراین اگر موتور فن مجهز به اینورتر شود و در بیشتر مدت زمان کاری خود در حالت نصف توان حداکثری نزدیک شود، صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف انرژی برق و هزینه ها صورت خواهد گرفت. در نهایت با محاسبات انجام شده بین 25 تا 50 درصد از هزینه های برق کاسته می شود.

مزیت استفاده از اینورتر در سیستم های تهویه مطبوع

 

نصب اینورتر چگونه باعث کنترل بهتر دما در سیستم هواساز می شود؟

 

موتور فن های دور ثابت تک حالته فقط دو گزینه خاموش یا کارکرد تمام بار دارند و نوع دو حالته آن علاوه بر این دو گزینه، یک گزینه دور حداقل نیز دارد و رسیدن به دمای دقیق کمی دشوار و زمان بر خواهد بود ولی در موتور مجهز به اینورتر، دمای محیط داخل با دقت زیاد (تا 0٫1 درجه سانتی گراد اختلاف) و سرعت زیاد به دمای مورد نظر می رسد. برای مثال هنگامی که لازم باشد دما کاهش یابد، دور موتور اینورتر بیشتر می شود و کمپرسور با سرعت بالا عمل می کند تا دما سریع تر کاهش یابد و به دمای مد نظر برسد سپس دور موتور کاهش می یابد.

مزیت استفاده از اینورتر در سیستم های تهویه مطبوع

 

نصب اینورتر چگونه  صدای سیستم را کاهش می دهد؟

 

اگر سیستم تهویه مطبوع شما مجهز به موتورهای دور ثابت استاندارد دو حالته باشد، با تغییر ناگهانی دور از حالت حداقل به حداکثر، تجربه ناخوشایندی را در افزایش ناگهانی صدای فن ها حس خواهید کرد که در برخی مواقع برای کاهش صدا مجبور به کاهش ظرفیت کاری آن خواهید شد. ولی در نوع اینورتر دور موتور به آرامی و به طور پیوسته کم و زیاد می شود به همین دلیل صدای زیادی تولید نمی کند.  در دستگاههای هواساز از الکتروموتورها با دورهای کم به منظور کاهش سر و صدا استفاده می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به ایمپلر متصل می گردد و راه اندازی نرم صورت می گیرد که سرو صدای سیستم از بین می رود.

 

مزیت استفاده از اینورتر در سیستم های تهویه مطبوع

 

نصب اینورتر چگونه باعث  افزایش کیفیت هوای ورودی به محیط می شود؟

 

در نوع دور ثابت وقتی که هوا به صورت حداکثری وارد محیط می شود (حالت تمام بار) حجم هوای بسیار زیادی از فیلترها عبور کرده و وارد محیط می شود (در اکثر مواقع بیش از حد مورد نیاز) ولی در نوع اینورتر متناسب با نیاز، حجم هوا توسط فن دمیده شده و فیلتر توانایی فیلتر نمودن بهتر را دارد (به خاطر کاهش حجم هوای عبوری نسبت به حالت حداکثری) و تعداد دفعات تعویض فیلتر نیز کاهش می یابد. در نتیجه هوای ورودی با کیقیت بهتر و مقدار لازم وارد محیط می شود.

 

 

 

.

در نتیجه با پیشرفت تکنولوژی سیستم های تهویه مطبوع رشد چشمگیری داشته اند. با توجه به توضیحات داده شده به طور کلی استفاده از اینورتر در سیستم تهویه مطبوع فواید زیر را به دنبال دارد:

 

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • تأمین دما و رطوبت در سطح مناسب
  • کیفیت جریان هوا
  • افزایش عمر و بهره وری بیشتر الکتروموتور
  • کاهش میزان صدای سیستم
  • بهبود عملکرد دستگاه ها
  • کاهش هزینه ی تعمیر و نگه داری

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.