سوالات متداول

در زمان انتخاب اینورتر مناسب همواره باید این سه سوال را پاسخ دهید:

 

    1. موتور شما چند کیلو وات یا چند اسب بخار است؟
    2. ورودی تکفاز یا سه فاز برای شما مناسب است؟
    3. اینورتر برای چه کاربردی استفاده می شود؟

 

برای اطلاع از تمامی پارامترهای مهم در انتخاب یک اینورتر به مقاله ی “چگونه اینورتر مناسب خود را انتخاب کنیم؟” در بخش مقالات رجوع کنید.

خیر، در کل اینورتر ها برای موتورهای سه فاز تعبیه شده است و برای کنترل دور موتور های تکفاز اصولی نیست و ممکن است به درایو صدمه بزند. ولی گاهی اوقات در پروژه ها از درایوهای ورودی تکفاز برای کنترل دور موتور تکفاز استفاده می شود و فقط به دو خروجی درایو موتور بسته می شود. در این حالت درایو از گارانتی خارج می شود و تمام مسئولیت ها به عهده مشتری است.

برای سربندی موتور، حتماً به پلاک موتور توجه کنید. اگر پلاک موتور 220-380 ولت ( مثلث- ستاره) باشد، در اینوترهای تکفاز چون خروجی220 ولت است باید سربندی مثلث بسته شود و در اینورترهای سه فاز چون خروجی 380 ولت است باید سربندی ستاره بسته شود.

اگر پلاک موتور 380-660 ولت (مثلث- ستاره) باشد فقط برای اینورترهای ورودی سه فاز استفاده می شود و سربندی باید مثلث باشد.

برای راه اندازی یک اینورتر سه فاز می توان از تکفاز 380 ولت استفاده نمود.به شرطی که ولتاژ ورودی و جریان ورودی مورد نیاز درایو تأمین شود.

در این حالت جریان خروجی نسبت به حالت سه فاز کمی پایین تر است بنابراین باتوجه به کاربرد، بهتر است اینورتر قوی تر انتخاب شود.

به شرط تأمین جریان مورد نیاز ورودی اینورتر می توان از دیزل ژنراتور استفاده نمود.

فقط به علت تثبیت نبودن و وجود تغییرات احتمالی ولتاژ ژنراتور، ممکن است یک پیک ولتاژ ایجاد شود و منجر به ایجاد خطا گردد.

بنابراین در این حالت باید در ورودی کنترل فاز داشته باشیم تا در صورت وجود پیک ولتاژ، ورودی قطع گردد و اینورتر آسیب نبیند.

این کار از نظر فنی صحیح نمی باشد. زیرا در صورت بروز مشکل در یکی از موتور ها ممکن است سایر موتور ها و اینورتر آسیب جدی ببینند.

در صورت درخواست مشتری می توان درایو پیشنهاد داد ولی باید این نکته را در نظر داشت، درایوی که پیشنهاد می شود از مجموع توان های موتور یک رنج بالاتر باشد.

برای مثال اگر بخواهیم دو عدد موتور 1.5کیلو وات را با یک اینورتر راه اندازی کنیم، اینورتر پیشنهادی باید از مجموع توان (3 کیلووات) یک رنج بالاتر (3.7 کیلووات) باشد.

با توجه به کاربرد ممکن است نیاز باشد دو رنج بالاتر پیشنهاد شود.

اینورتر بدلیل داشتن بانک خازنی می تواند جریان مصرفی را کم کند و هزینه برق را کاهش دهد. در واقع بانک خازنی توان غیر مفید یا راکتیو را وارد مدار می کند و باعث می شود توان غیر مفید لازم برای راه اندازی موتور از شبکه برق گرفته نشود و از بانک خازنی تامین شود.

با این کار فشار کمتری روی شبکه برق می آید و هزینه برق کمتر می شود. همچنین اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب باهمان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است.

نویز ها دارای انواع مختلفی می باشند و ممکن است اینورتر باعث ایجاد نویز روی دستگاه های دیگر شود .

برای از بین بردن نویز تشعشعی از کابل های کاملاً شیلد شده استفاده نمایید. در صورت وجود نویز هدایتی در مسیر برق ورودی کامپیوتر و یا PLC یک نویز فیلترکامپیوتری نصب نمایید.

گاهی اوقات با نصب چوک در ورودی قدرت اینورتر می تواند نویز هدایتی را از بین برد.

زمانی که بار زیادی به موتور وصل باشد و به اینورتر فرمان توقف بدهیم، بار موتور را می چرخاند، یعنی موتور حالت ژنراتوری پیدا می کند و ولتاژ زیادی تولید می کند. این ولتاژ برگشتی به خازن های dc باس اینورتر آسیب می زند. از طرفی مدارات حفاظتی اینورتر فعال شده و خروجی قطع می شود و یا به طور اتوماتیک زمان dec افزایش می یابد. بنابراین مدت زمان زیادی طول می کشد تا موتور بایستد. برای جلوگیری از این حالت و توقف سریع از یک مقاومت ترمز استفاده می کنیم تا ولتاژ اضافی در مقاومت تخلیه شود. این نکته را در نظر داشته باشید که پارامترهای مخصوص فعال کردن مقاومت ترمز در اینورتر تنظیم شود.

معمولاً در اینورترهای توان پایین در قسمت ترمینال های قدرت برای BR و P پایه ای تعیین شده است و مقاومت ترمز به طور مستقیم به آن وصل می شود. اما در اینورتر های توان بالا ( معمولاً در رنج های بالای 30 کیلو وات) به علت بالا بودن میزان ولتاژ برگشتی، مقاومت ترمز به طور مستقیم به درایو بسته نمی شود . در این حالت مقاومت ترمز ابتدا به یونیت ترمز وصل می شود و یونیت ترمز به پایه Pو N درایو بسته می شود. یونیت ترمز مسئول فعال کردن مقاومت ترمز در مواقع بالا رفتن ولتاژ برگشتی می باشد.

در هنگام ارائه محصول توسط کارخانه مقدار و تعداد مناسب مقاومت ترمز و واحد ترمز ارائه می شود.مشخصات اصلی مقاومت ترمز شامل مقدار مقاومت (اهم) و مقدار توان(وات) می باشد و مشخصه ی مهم یونیت ترمز میزان جریان( آمپر) آن می باشد. برای اطلاع از مقدار مناسب این تجهیزات با ما تماس حاصل فرمایید.

نکته ی بسیار مهم در ارتباط با مقاومت ترمز این می باشد که میزان اهم اعلام شده برای هرمدل خاص اینورتر به هیچ وجه قابل جایگزینی نبوده و استفاده از مقاومتی با اهم بیشتر و یا کمتر از مقدار اعلام شده توسط کارخانه تحت هیچ شرایطی پاسخگو و قابل استفاده نمی باشد ومنجر به ایجاد خطای OV ویا آسیب زدن به مقاومت می گردد. اما در صورتی که میزان ولتاژ بازگشتی به سمت اینورتر بسیار بالا باشد، می توان از یک مقاومت ترمز با رنج “توان” بالاتر استفاده نمود. برای مثال می توان یک مقاومت Ω150 /400W را در صورت نیاز با یک مقاومت Ω150 /600W جایگزین نمود.

درایو نوع BCD دو قابلیت بیشتر از درایو D دارد. 1- قابلیت اتصال مقاومت ترمز دارد. 2- دارای یک رله خروجی می باشد. این رله یک تیغه نرمالی باز است که تحت حالت های مختلف که در اینورتر قابل تنظیم است، بسته می شود. برای مثال رله خروجی با یک چراغ هشدار و تغذیه مناسب( 30VDC,1A یا 250VAC,1A) سری می شود و درصورتی که خطا در اینورتر رخ داد، رله بسته می شود و چراغ هشدار روشن می شود.

فن قطعه ای است داخل اینورتر که با روشن شدنش اینورتر خنک میشود. در کاربردهایی که دمای هوا زیاد است مانند نانوایی ها نیاز است درایو فن دار پیشنهاد شود. مدل S310 دو اسب بخار حتما فن دارد اما مدل های S310 یک اسب بخار و نیم اسب بخار به صورت سفارشی فن دار می شوند.

این موتور برعکس موتورهای معمولی دارای سرعت چرخش خیلی بیشتری هستند. برای مثال در تراش و صیقل طلا استفاده می شوند. تمامی درایو های ما قابلیت اتصال به موتور های اسپیندل را دارند، فقط باید مشخصات موتور مانند ولتاژ، فرکانس و یا دور آن ها دقیقاً سوال شود.

زمانی که فاصله بین ورودی تا درایو بیشتر از 50 متر باشد بدلیل ایجاد نوسان ولتاژ، از چوک ورودی و زمانی که فاصله درایو تا موتور بیشتر از 50 متر باشد، از چوک خروجی استفاده می کنیم.

منظور از کی پد صفحه کلیدی است که روی درایو قرار دارد و برای وارد کردن تنظیمات استفاده می شود. گاهی نیاز است این صفحه جدا شود و در فاصله ای دور از بدنه ی اصلی اینورتر نصب شود. تمامی اینورترهای تکو قابلیت جدا شدن کی پد را دارند. درایو مدل MA510 از برند تتا قابلیت جدا شدن کی پد را دارد. درایو MA610 از برند تتا قابلیت جدا شدن کی پد را ندارد. اگر نیاز به جدا شدن کی پد باشد، باید کی پد جانبی به همراه کابل با متراژ مورد نظر تهیه گردد.

گاهی نیاز است اینورتر با دستگاه های دیگر مانند HMIو PLC شبکه شود و اطلاعاتی را رد وبدل کنند. تمامی اینورتر های برند تتا و تکو قابلیت شبکه شدن به صورت MODBUS با اینترفیس RS485 را دارند.

PID یک قابلیت است به کمک آن می توان یک سری فرآیندهای کنترلی ایجاد نمود. برای مثال زمانی که می خواهیم سطح آب یک مخزن همیشه ثابت بماند و مخزن خالی و یا سرریز نشود، می توانیم از این قابلیت استفاده نماییم. تمامی درایوها برند تتا و تکو به جز S310 دارای این قابلیت می باشند.

اینورتری که می توان به ورودی آن پالس اعمال نمود و دور را به کمک این پالس کنترل کرد. اینورترهایMA610، MA510، T310، F510، A510، MA7200 و CV دارای ورودی پالس می باشند. همچنین درایو S310 و E310 را می توان به صورت سفارشی پالسی نمود.

تحریک ورودی کارت رله تتا با 24 ولت AC یا DC می باشد. همچنین ورودی کارت رله تتا بدون پلاریته است یعنی در برابر جا به جا بودن مثبت و منفی سیم های برق مقاوم است.

رله های کارت رله تتا از برند OMRON می باشند. این رله ها تا 16A را می توانند تحمل کنند.

تحریک ورودی کارت های ترانزیستوری تتا با 24VAC/VDC می باشد. همچنین ورودی کارت ترانزیستوری تتا بدون پلاریته است یعنی در برابر جابه جا بودن مثبت ومنفی سیم های برق مقاوم است.

کارت های ترانزیستوری برند تتا NPN با فرکانس خروجی7KHz می باشد.

کارت های ترانزیستوری تا 420 میلی آمپر می توانند تحمل کنند.

این دو PLC هیچ تفاوتی باهم ندارند و نرم افزار هر دو نیز یکی است.

بله از ماژول های دلتا می توان برای تتا استفاده کرد.

PLC تتا 8 اکسپنشن را می تواند ساپورت کند.

در حال حاضر DELTA HMI DOP100 از محصولات شرکت اتوماسیون رعد می باشد.

امکانات نرم افزاری و سخت افزاری dop100 نسبت به dopB بیشتر است. صفحه نمایشگرDOP100 ، LCD می باشد و صفحه نمایشگر DOPB ، LED می باشد. HMI های سری DOP100 منطبق با آخرین پردازنده CORTEX-A8می باشند و سرعت پردازش بالایی دارند.

بله، اگر در برنامه DOP100 را انتخاب کنیم و سپس برنامه که برای DOPB نوشته ایم را باز کنیم به صورت اتوماتیک برنامه تبدیل می شود.

PS02 خروجی 24VDC 2A و PS04 خروجی 24V 4A را دارد.